LA PÈRDUA DE BIODIVERSITAT

  • Informació
  • Ubicació

AtencióAquesta activitat no està oberta al públic

4 activitats sobre temàtiques de destrucció d'habitat de la fauna, el canvi climàtic, generació il·limitada de residus i espècies invasores que con a conseqüència condueixen a la perduda biodiversitat.

La present proposta consisteix en fer quatre activitats de conscienciació diferents (una en cadascun dels cicles) que toquen les temàtiques de destrucció d’habitat de la fauna, el canvi climàtic, generació il·limitada de residus i espècies invasores que con a conseqüència condueixen a la perduda biodiversitat (fil conductor de la jornada)

CICLE INFANTIL
Amb els petits, l’activitat consistirà en crear un Utxi per emportar-se a casa. La finalitat de l’activitat es relacionar l’Utxi com la mascota de l’Espai Natural que tenim al costat de casa, i entendre la importància de respectar i cuidar la fauna que ens envolta.

P3, tindrà que pintar el model per donar-li color a l’Utxi (cartolina blanca); P4 tindrà que retallar i pegar les tres peces que se’ls hi donaran per formar l’Utxi; i P5 tindrà que retallar i pegar totes les peces de l’Utxi, l’activitat estarà guiada pel mateix Utxi

 

CICLE INICIAL (Canvi climàtic) Joc de les illes
CONSEQÜÈNCIES DEL DESGLAÇ DE L’ÀRTIC causada pel canvi climàtic. Tant els estudis d’observació com els de modelització indiquen que segons desaparegui el gel terrestre àrtic (el de les glaceres) és probable que pugi el nivell del mar i canviïn els patrons climàtics de l’hemisferi nord.

TDSNaTur, ha dissenyat un taller lúdic per tal d’explicar als alumnes de cicle mitja en que consisteix la problemàtica reial i la situació actual en la que estem vivint a nivell mediambiental. Els alumnes faran una dinàmica de rol en la que es repartiran diferents illes al llarg de l’espai, i ells hauran d’aconseguir tenir un lloc per sobreviure. Primer un monitor farà una senzilla explicació, i la reforçarà amb imatges. El joc començarà, i abans de que soni la música el monitor farà una pregunta sobre la temàtica, els alumnes hauran de ballar i respondre, però quan aquesta s’apagui, sortiran corrent a buscar refugi a les illes, si algú encerta la resposta, restarà exempt d’ofegar-se al mar, si no troba lloc a l’Illa. Al iniciar, l’espai serà suficient per a tots, però s’aniran treien % d’illa de manera que cada vegada n’haurà menys espai i per tant menys possibilitats de sobreviure, cada .

 

CICLE MITJÀ (Pèrdua d’habitats) Gimcana
AUTÒCTONES VS AL·LÒCTONES. Mitjançant aquesta activitat els alumnes agafaran el rol d’espècies (al·lòctones o autòctones) i competiran entre si i de manera cooperativa per poder colonitzar un espai concret en un ecosistema delimitat. Cada alumne representarà una espècie de flora, i la idea es que n’hagi espècies autòctones (pròpies de la zona), espècies al·lòctones (no son de la zona), i espècies al·lòctones invasores (no son de la zona i es consideren potencialment perilloses). S’organitzaran individualment, per parelles o grups de tres persones, i alguns dels alumnes tindran “limitacions”, es a dir que se’ls hi prohibirà utilitzar alguna part del cos per mobilitzar-se (per exemple, se’ls hi taparan els ulls, o no podran utilitzar les dos cames). L’objectiu es aconseguir refugi, que serà limitat e insuficient per a tots.

 

CICLE SUPERIOR (Conreu vs Espais Naturals) Debat enfrontat
Amb els alumnes del cicle superior es tractarà la temàtica de la transformació de la terra en favor del monocultiu, l’ús excessiu de fertilitzants i l’excés de fitosanitaris i plaguicides, la qual cosa provoca una pèrdua de terra, i una eliminació sistemàtica de plantes i fauna invertebrada associada. Fet que s’agreuja amb l’arribada d’aquest productes a les masses d’aigua provocant un augment macròfits (plantes aquàtiques), que al descompondre’s consumeixen una gran quantitat d’oxigen creant zones mortes per la qual cosa no poden sobreviure espècies de fauna vinculades als medis aquàtics.

Es farà una introducció genèrica per a tots/es, posteriorment ens dividirem en diferents grups per debatre, on el 50% defensarà el cultiu i tot el que suposa i l’altre 50% la necessitat de preservar el medi natural. Una vegada hagin defensat un dels dos punts, canviarem rols i tornarem a començar, per últim farem un reflexió en veu alta.

Compartir: